Deze Corsa is van Eljan uit Nederland. Hij heeft de 1.2 corsa destijds gekocht na een rit in een 2.0 corsa meegemaakt te hebben (namens Eljan wordt Max daar nog steeds voor bedankt). De auto was ook bedoeld om er dagelijks mee te rijden (een 2.0 zat er wel meteen in de planning om de 1.2 te vervangen) en heeft in de loop der jaren meerdere metamorfosen ondergaan.
Auto is in de laatste 4 jaar ieder jaar compleet uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Wat begon met alleen een ombouw naar een 20SEH wat goed was voor 14 sec op de 1/4e mijl is op dit moment een super lichtbouw corsa. Een extreem bewerkte 2.0 16V C20XE met ongeveer 240PK, een maximumtoerental van 8750 zorgen voor een 1/4e mijl tijd van 11.982 seconden. Dit is een enorme prestatie vooral omdat er geen turbo, lachgas of compressor gebruikt is. Een echte “All Motor” auto zoals je er niet nog snel 1 van zal vinden.
Opbouw van de motor en auto:
2.0 16V motorblok. Wiseco zuigers 86mm 12:1 compressie. Arrow drijfstangen met ARP bouten. Originele krukas, 86mm slag. Maximaal gevlakte kop en bewerkte kanalen. BMW inlaat kleppen, originele uitlaat kleppen, bronzen klepgeleiders, Dubbele extra sterke klepveren. Versterkte oliepomp tandwielen. Verstelbare nokkenaspoelies. DTA motormanagementsysteem. Kent nokkenassen “flat nose” 300+ graden. Jenvey 48mm gasklephuizen op eigenbouw inlaatspruitstuk. Instelbare brandstofdruk regelaar. Bosch grijze G60 injectoren. Bosch “ 044” brandstofpomp. Bosch platinum bougies. MSD bobine + 8,5mm bougie kabels. Lexmaul uitlaatspruitsuk. 60mm uitlaat met vergrote doorlaat Ducati demper. Lichter vliegwiel met starre Sachs koppeling. Schakelmechaniek met kogelkoppen. F20 versnellingsbak met Quaife LSD. Speciaal gemaakte aandrijfassen uit 1 stuk met 2.0 homokineten en speciale naven. Remmen voor corsa B 1.2 16V. Remmen achter Grimeca klauwen met motorfiets schijven. Schokdempers en vering voor, Interalloy schroefset voor corsa B. Schokdempers en vering achter, Suzuki GSX-R 2005. Nylon ipv originele trekstang en ophangingrubbers Wielen voor, staal omgelast naar 9Jx13 met 9x22x13 M&H dragslicks Wielen achter, BBS RS 01 3Jx15 met 165/50/15 72H (Smart voorbanden). Eigenbouw 5 liter brandstoftank voorin geplaats. Kleine accu voorin geplaatst. Motorsteunen massief gemaakt. Fast & Speed Kevlarkuipstoel. RCI 4 punts gordel met 3 inch brede riemen en haak sluiting. Lexaan ramen rondom op voorruit na. Rolkooi volgens NHRA regelement en motorruimte met buizen versterkt. Eigenbouw starre achteras met naar voren verplaatste ophangpunten. lichtgewicht stuur. Radiateur Nissan Micra K10. Alle carroserie delen lichter gemaakt. Achterklep aan carroserie gelast. Motorkap met snelsluiting en extra lucht inlaten. Koplampen van kunstof glazen voorzien
De fotoreportage geeft een indruk hoe deze schitterende auto opgebouwd is.