Ombouw Corsa B naar 2.0 16v

2.0 16v motoren met motorcode

C20XE 2.0 16V 150PK
Er zullen nu waarschijnlijk vragen ontstaan waarom de 20XE 2.0 16V met 156PK niet vermeld wordt. Dit heeft alles te maken met het feit dat deze geen Lambda regeling heeft en deze dus niet door de APK keuring zal komen. De emissie eisen van een Corsa B zijn namelijk een stuk strenger dan die van een Corsa A.
C20LET 2.0 16V Turbo 204PK (deze ombouw wordt hier NIET beschreven!!!wegens montage van een andere versnellingsbak en bijbehorende aanpassingen)

Verschillende versnellingsbakken

Standaard is een 2.0 16V geleverd met een F20 versnellingsbak, het monteren van een F16 of een F18 versnellingsbak van een 2.0 8V is echter ook mogelijk.

De F20 en F16/ F18 bakken zijn inwendig qua overbrengingen verschillend maar de aansluitingen en de assen zijn gelijk en dus gewoon uitwisselbaar. Let op F16 bakken zijn er in close- en long-ratio beschikbaar. Probeer gewoon een motor en bak te vinden. De F16 versnellingsbak is zwakker dan een F20 versnellingsbak.

 

Aandrijfassen

Als gemakkelijkste oplossing kun je de aandrijfassen van een Corsa B 1.6 16v in combinatie met andere bakzijde homokineten gaan gebruiken. Door deze combinatie kun je de standaard naven van een Corsa B blijven gebruiken. Deze homokineten hebben een dikke aansluiting in de bak en een dunne aansluiting voor een standaard Corsa B GSI aandrijfas. Let wel op alleen de GSI as beschikt over de juiste vertanding op de as. 22 wel geteld.
Bij een standaard 2.0 16v kun je de homokineten gebruiken van een van de volgende opel type’s:
Kadett 1.6D 1.6DA 1.6S 1.6SV
Kadett Combo 1.6D 1.6DA
Kadett Cabrio 1.6SV
Ascona C 1.6D 1.6DA
Deawoo Nexia
*Alleen als er een F16 is gemonteerd aan het blok.

Of zoeken op het volgende artikelnummer van SKF: VKJA 8724

Op bovenstaande foto zie je het verschil tussen een standaard 2.0 homokineet (de bovenste) en een diesel homokineet.

Op bovenstaande foto is het verschil te zien tussen een 1.6 GSI homokineet (onderste) en die van een diesel.

Je kan ook een as laten maken, zelf doen of kopen. Hierin zijn 3 opties.


1 Gebruik de naven van een kadett/astra/vectra/calibra van een 1.8/2 liter en draai deze (tussen centers op een draaibank) op maat van een corsa naaf zodat ze in het voorwiellager van een corsa passen (let er echter op dat de radius van de naaf bij het lager niet te scherp gemaakt wordt!!!). Gebruik de standaard corsa naaf als voorbeeld voor de maten. LET OP: De 2.0 naaf is 3mm langer dan de corsa naaf, let hierop bij het afdraaien. Als dit niet gecorrigeerd is lopen de remschijven tegen de remklauwen aan, daar de naven dan 3mm te ver naar buiten steken. Het wiellager moet zowiezo vernieuwd worden want dat krijg je er niet heel af (deze naven zijn ook te koop bij M-tech) De assen zelf kun je maken van de dikke 1.8/2 liter assen, de korte as moet alleen ingekort worden op de maat 340mm. De lange as kan gebruikt worden van een Kadett E. De lengte van deze as is 690mm.

Als optie kun je de lange gedeelde as van een calibra nemen, zodat het “Torque Steer” effect minder wordt. Lengte van deze as is: 446mm

2 Laat Drenth Gearboxes in Enter nieuwe assen op maat maken.

3 Koop de assen bij M-tech dun/dik of dik/dik.

Bij gebruik van de dikke assen en naven heb je ook een spacer/ring van 3mm nodig tussen je homokineet en je wiellager.

LET OP:
Bij het vastzetten van de aandrijfas in deze naven doet men het in deze volgorde: -Centrale moer vastzetten op 100 Nm -Centrale moer loshalen -Weer vastzetten op 20 Nm -Verder vastzetten met een hoek van 90 graden

Motorsteunen

Er zijn 2 Carrosserie varianten: Alle Corsa-B GSI’s zijn altijd carrosserie variant B Alle Corsa’s met stuurbekrachtiging zijn altijd carrosserie variant B
Het verschil is duidelijk te zien. Carrosserie variant A is een uitwendige motorsteun. Carrosserie variant B is een inwendige motorsteun.

Baksteun links voor, origineel corsa. Baksteun middenachter, origineel corsa met een spacer van 12 mm tussen de bak en de steun en dus langere bouten, 2 stuks.

Op bovenstaande foto zie je de 12mm achterste baksteun spacer.

Op bovenstaande foto is de motorsteun te zien.

Op bovenstaande foto is de adapterplaat te zien. Carrosserie variant B.

Wanneer men de steun voor variant B gebruikt dient men ook een motorrubber van een Corsa A te gebruiken. Deze zijn nieuw en op de sloop te verkrijgen. Wanneer men kiest voor een rubber van de sloop, let er dan op dat deze niet gescheurd is.

Sommige type’s zijn uitgerust met stuurbekrachtiging en airco. Voor stuurbekrachtiging is een speciale steun noodzakelijk. Tekeningen hiervoor volgen. Airco moet helaas vervallen. Laat deze voor demontage leeghalen bij een STEK erkende Airco Service.

Motorsteunset en stuurbekrachtiging steun zijn onder andere te koop bij M-tech.

Stabilisatorstangspacer

Bij een 2.0 16v gaat de stabilisatiestang niet passen doordat de bocht van het uitlaatspruitstuk in de weg zit. Door spacers te monteren tussen de trekstang en de stabilisatorstang op de voorste 2 klemmen is dit probleem enigszins te verhelpen. Bij een volledige veeruitslag van de voorwielen zal de stang echter nog steeds tegen het spruitstuk aankomen.

Spacers zijn 35mm hoog en er zijn lagere bouten nodig.

Spacerkit is ook leverbaar via M-tech.

Op onderstaande foto zie je de spacer.

Het is dus aan jezelf om te kiezen tussen maken of kopen.

Carroserie

Sommige type’s zijn uitgerust met een elektronische kilometerteller. Dit werkt niet in combinatie met een F16, F18 of F20 bak. Montage van een ouder type kilometerteller met mechanische kabel is dan noodzakelijk. Ook moet er een gat geboord worden bij de hoofdremcilinder.

Corsa-B ombouw naar C20XE met behoud originele elektrische dashboard dus ook geen gaatje boren voor de toerentellerkabel Sommige corsa (x14xe/x16xe) zijn uitgevoerd met een mechanisch wormwiel op de bak maar in de auto een elektrische tellers 0 > 220 km/h. Met behulp van onderstaande Pulsgever kun je het originele dashboard behouden:

Deze zijde draai je op de bak:

Plaats de stekkert van je dashboard (kabelboom waar ook de startmotor bekabeling op zit) gaat er aan deze kant in:

Indien je een andere stekker hebt nu, moet je je huidige ombouwen. GM nummer van de pulsgever en kleurenschema van de connector:

Kort het kachelpijpje ong 1,5 cm in omdat deze anders in de knel komt met het inlaatspruitstuk, zie foto;

Schutbord modificatie / X18XE inlaat

Om de motor te kunnen plaatsen in een Corsa B / Tigra A zal men een keuze moeten maken uit onderstaande optie:

Optie 1: Aanpassen van het schutbord.
Op onderstaande foto’s is duidelijk te zien waarom en waar deze moeten komen. Tevens past een standaard SFI BOX niet en moet je een SFI vervanger monteren.


Optie 2: X18XE inlaat slang.

Het is ook mogelijk om een inlaat slang te gebruiken van een X18XE. Om deze te monteren op de gasklep dient men wel een adapterplaat te maken. De tekening hiervan zal binnenkort te vinden zijn in onze download sectie.

Zorg voor stabilisatorstangen aan de voor- en achterzijde. Dit beïnvloed je rij/bochtengedrag enorm. Probeer de trekstangen en stabilisatorstang van een GSI te nemen, zijn veel dikker en stugger. Hoe stugger hoe beter, ook al vinden de meeste co-piloten van niet. Een 1.2 8v is NIET uitgerust met stabilisatorstangen!!

Zorg tevens voor een goede set schokdempers en veren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Apex, Koni, Weitec, FK, Spax etc.

Uitlijnen van je wielen is een MUST als je klaar bent met de ombouw (GSI specificaties).

Motor+bak

Zorg alvast voor een vers oliefilter, bougies, olie voor motor en bak.
Kijk ook of de bougiekabels nog ok zijn en maak even je verdelerkap +rotor schoon of ververs hem indien nodig (DUUR!!!) Als luchtfilter kun je die van een corsa GSI nemen of iets van een K&N of GREEN, ect. Zet de nieuwe bougies en oliefilter er pas in/op nadat de motor erin hangt, kunnen ze niet beschadigen tijdens het inbouwen van de motor.

Als je het echt goed wilt doen en dat wil je monteer dan meteen een verse distributieriem omdat je dan bij “0” begint met de onderhoudshistorie.
Daarbij kun je er nu de motor er nog uitligt, veel makkelijker bij. Vervang ook meteen je oliepomppakking (METALEN en niet de papieren) en keering en je carterpanpakkingen. Monteer de laatste met voldoende kit ertussen, ze willen erg makkelijk gaan lekken. Doe dit alles echter wel voor je de motor erin lepelt.

2 nokken van je bak afhalen, de 1e kan in de weg zitten bij het monteren van de koelvin

en de andere kan ervoor zorgen dat de linker trekstang de bak raakt bij het inveren.

Het schakel mechaniek moet met 15mm verlengd worden. Sommige type’s zijn uitgevoerd met een kunststof gedeelte. Vervang deze voor een metalen uitvoering. Zowel de halve maan als het stangetje moeten met 15mm worden verlengd.

Ververs ook gelijk de olieën als het blok erin zit. De olie van je bak en blok dus. Motor is belangrijk maar je bak net zo, Bij het monteren van je assen/ homokineten aan de bakzijde hoort er normaal olie uit te lopen. 9 van de 10 keer is die hoeveelheid olie er echter al uit. Onderste deksel van je bak loshalen, oude olie eruit, verse pakking ertussen en weer opnieuw afvullen met olie tot het uit de plug komt aan de rechterzijde naast je aandrijfas, bijna 1.7 liter. Vullen gaat het makkelijkste door de bakontluchting op het schakelhuis, er even uit te draaien.

Oliekoeler kun je gebruiken van de Calibra/ Vectra. Let Op, wanneer het donorblok uit een andere auto komt, passen de slangen niet in het thermostaathuis.
Indien je geen oliekoeler wilt monteren kan dit ook, door het thermostaathuis te verwijderen en een kortere bout bij de dealer aan te schaffen. Let Op langdurig hoge snelheden (Deutsche autobahn) kan leiden tot te warme olie.

Afstelling van de versnellingsbak

Verwijder de pookhoes. Op onderstaande foto kun je de blokkeerpunten van de pook zien. Zorg ervoor dat de versnellingspook op dit punt wordt vastgezet.

Dit kun je doen met een kleine schroevendraaier of met een boortje. Zoals je kunt zien zal de versnellingspook nu tussen de eerste en tweede versnelling staan.

Op de versnellingsbak zit een blokeer mechanisme. Draai de gaffel op de versnellingsbak zover naar links totdat je de blokkeer pen kunt indrukken.

Nu kun je de bout vastdraaien welke je schakelstang en schakelmechanisme op de plaats houdt. Op onderstaande foto is deze bout te zien.

Brandstoftoevoer

Wanneer men beschikt over één van onderstaande motortype’s (volgens kenteken) dan hoeft er niet te verandert worden aan de brandstoftoevoer:

C16XE X16XE X14XE
Wanneer je volgens kenteken niet 1 van de bovenstaande motoren hebt dan moet je je originele brandstofpomp vervangen voor een pomp van 1 van de bovenstaande types.
Het vervangen van je pomp gaat vrij simpel. Men verwijdert de achterbank en kan dan al bij de pomp. Wanneer de pompen gewisseld zijn dan is de brandstoftoevoer gereed

Koeling

Voor een optimale koeling is het verstandig om een radiateur te gebruiken van één van onderstaande motortype’s (volgens kenteken):

C16XE X16XE X14XE Wanneer je volgens kenteken niet 1 van de bovenstaande motoren hebt dan kun je je originele radiateur het beste vervangen voor een radiateur van 1 van de bovenstaande types.

Wanneer je je motor extreem gaat tunen, adviseren wij een radiateur aan te schaffen van een x16xe met airco. Je kunt dan met een originele krulslang van opel je radiateur aansluiten op je thermostaat. Artikel nummer 1337388 Astra F c18nz <1997

Verschil x16xe <=> X16xe airco radiateur:

De houder van je ventilator zal iets aangepast moeten worden. Mocht het te zwak worden is onderstaande foto een oplossing.

Electra

Bij een Corsa B bestaat de mogelijkheid om de bedrading er origineel en zeer netjes weg te werken. Aan de rechterkant onder het dashboard zit een plastic kap waar normaal de ECU (motronic) achter zit. Op deze plek ligt ook de stekker die we moeten gaan omsolderen. Wanneer je op de sloop zo’n stekker haalt voor dat je je ombouw gaat doen, dan kun je de kabelboom compleet plug & play maken.
Ons advies is om bij een Corsa B motorombouw een motorkabelboom te gebruiken van een astra, vectra of calibra. Doordat deze qua aansluitingen grotendeels gelijk zijn aan de Corsa kabelboom.

Kleurcoderingen: Bij opel blokken is de bedrading bijna altijd kleur op kleur. Hieronder de betekenis van de draden:

Kleur Betekenis
Bruin / Geel Diagnose
Bruin / Wit Diagnose
Bruin / Blauw Motronic lampje dashbord
Rood Constante +
Groen Toerentellersignaal
Rood / Blauw Brandstofpomp
Blauw Koelwatertemperatuur
Zwart Geschakelde +
Zwart / Rood Startmotor
Blauw / Groen Oliedruk lampje
Blauw / Wit Dynamo
Blauw / Geel Oliedruk meter (optioneel)
Bruin Massa

 

Uitlaat

Verplaats de lambda sensor in de voorpijp naar voren mocht deze tegen de bodem klem komen te zitten. Nu kan je er zelf een maken maar je kunt ook de standaard iets aanpassen. Dikker is wel beter. Zorg er wel voor dat hij spanningsvrij in z´n rubbers hangt. Maak er wat moois van. Doe hem niet te luid anders word je steeds aangehouden door de politie en dat schiet ook niet op.

Remmen

Voorremmen nemen van een 2.0, deze zijn gewoon over te zetten op een Corsa de velgmaat wordt daardoor minimaal 14 inch!!!! Monteer wel even nieuwe koperen ringetjes bij de leidingen.

Let erop dat de ontluchtingsnippels er nog op zitten bij het setje dat je koopt en deze nog gangbaar zijn. Als ze niet gangbaar zijn of stuk, NIET kopen, neem andere, er zijn er genoeg te vinden. Ontluchten is anders een nachtmerrie. Let ook op de gangbaarheid van de zuigers en of de stofhoesjes heel zijn,
blokken nog in een redelijke staat en de schijven er mee door kunnen voor een wat langer tijd. Koop altijd een set als je gebruikte remmen neemt, ze zijn op elkaar ingesleten.

Achterremmen kun je in principe laten voor wat het is maar controleer ze wel even, kunnen wel eens vast staan. Diesel remmen, hebben wel een dikkere wielremcilinder achter en leveren dus iets meer remdruk.

LET WEL OP DE SNELHEIDSCODERING OP JE BANDEN, H=210 KM/H MAXIMAAL!!! V=240 KM/H MAXIMAAL!!!!!

Voor de rest is het gewoon overbouwen. SUCCES.

 

TOT SLOT

“Wijze woorden, AHUM, van Corsa Nova Tuning, doe ermee vooral mee wat je ZELF nodig vindt”

Rij de eerste keer als hij klaar is rustig in het begin, laat de motor altijd eerst op temperatuur komen en ga niet gelijk als een gek knallen want je weet nog niet helemaal wat je mee gaat maken, zeker als je nog nooit met een 2.0 hebt gereden. Alles moet zich namelijk nog even zetten/inlopen en je zal zien dat je net iets kleins vergeten bent, ik ga natuurlijk uit van niet. Dubbel check het geheel gewoon. O,ja doe zeker je gordel om bij de remmen test, anders kop je je voorruit eruit.

De eerste keer het gaspedaal echt tot de bodem intrappen ga je nog heel lang herinneren, dat is gewoon zo´n heerlijk gevoel, geniet daar dus ook van en neem er de tijd voor.

Geef eventueel aan je verzekering op dat er een donormotor in de auto is geplaatst. Dit kan gezeik bij een eventueel ongeluk voorkomen. Officieel behoor je bij een motorvermogenstoename van meer dan 40% de auto te laten herkeuren, maar ja, wie controleerd dat???

Mijn eigen ervaring is bij de politie, hoe normaler je doet (gordels, muziek, rijgedrag, ect) en hoe minder extreem je auto is (neon, lampen, uitlaat, ect) des te minder kans op controle je hebt. Naast een Copper staan en met een burn-out wegrijden is vragen om problemen. Als je bij een controle je papieren (kentekenbewijs, verzekering en APK) al kunt tonen, de muziek zacht/uit hebt staan, je gordel om hebt en je bijrijders ook een beetje normaal doen
(kan best wel eens moeilijk zijn na een avondje goed stappen als je zelf de lul, uhm ……sorry, BOB bent en de rest is bezopen), laten ze je in principe altijd gewoon doorrijden.

Verder is het alleen maar dikke, dikke, dikke FUN met een 2 liter. Het eruitrijden van andere auto´s bij een stoplicht is een van de leukste dingen die er zijn. Het verrassings effect voor je “tegenstanders” is echt top, zeker met een standaard uitziende auto.

Cheers