Tuning 2.0 8V

In deze sectie van de site is alles te vinden op het gebied van tuning van de 2.0 8V

De basis

Voordat er met het tunen van een motor begonnen kan worden moet er eerst gekeken worden naar de staat van de motor. Hoe is de compressie en de lekkage langs de zuigers, verbruikt de motor olie, wat is de kilometerstand, etc…

Het is dus belangrijk dat men weet hoe het met de motor gesteld is voor je er meer vermogen uit probeert te halen. Pas als de basis in orde is kun je verstandig geld in het tunen gaan steken.

Wat is jouw doel?

Belangrijk is om te bedenken wat je met het tunen van de motor wilt bereiken. Een hoog vermogen in een auto heeft ook nadelen, hoog verbruik, hogere slijtage en het kost ook een hoop geld!

Wil je de auto voor alledaags gebruik houden, een auto waar je af en toe mee op de straat of circuit rijdt of een volwaardige race auto.

Bij een auto voor alledaags behoud jou auto de prettige rijeigenschappen, gelijkmatig inkomend motorvermogen en een normaal stationair verloop (handig in file). Bij een straat/circuit auto komt het vermoger wat hoger in de toerentallen en is de stationair vaak wat onregelmatiger. Bij een volwaardige race auto wordt alles gezet om zo snel mogelijk te zijn, files komen we al niet tegen en het vermogen moet zo hoog mogelijk zijn.

Alledaags gebruik

Bij de C20NE en 20SEH kun je dan wat leuke aanpassingen doen die een mooi resultaat opleveren. Dit kun je bereiken met onderdelen die je er alleen maar op/in/aan hoeft te schroeven zonder de hele motor uit elkaar te moeten halen.

Open lucht filter of inleg filter, zorgt voor een kleine verbetering in prestaties maar vooral een luider aanzuiggeluid, K&N en Green zijn de bekendste merken.

Open uitlaat, zorgt voor een betere flow en iets meer geluid, Remus, Sebring, bastuck, Supersprint zijn enkele merken.

Spaghetti uitlaat spruitstuk, hierbij heb je de 4-2-1 en de 4-1. De 4-2-1 zorgt voor een mooier koppel in het midden gebied en dus trektacht. De 4-1 is meer voor het top vermogen. Lexmaul en Supersprint zijn enkele merken.

Voorbeeld van een 4-2-1 Spruitstuk:

Sport katalisator, bij de montage van een 2.0 is de standaard catalisator van de corsa te klein. Het monteren van een katalisator met een groter celoppervlak zorgt voor meer doorlaat en dus geen restrictie. Tevens blijf je netjes aan de emissie eisen voldoen. Dit is deel wat meestal op maat gemaakt moet worden.

Inlaatspruitstuk, dit zorgt voor een beter flow en levert meer vermogen. Bij de montage van deze inlaatspruitstukken in een Corsa moet het schutbord aangepast of verwijderd worden. Lexmaul en Irmscher zijn hier de merken.

Verschil tussen een gewoon inlaatspruitstuk en die van Irmscher:

Lexmaul Injection:

Semi gasklephuizen (throttle bodies) waarbij de originele luchtmassa meter behouden blijft, zorgt voor een betere beademing van de motor en een betere reactie op het gaspedaal. Dbilas is de leverancier van deze kits.

Nokkenas. Het veranderen van de nokkenas zorgt voor andere openingstijden (duratie en lift) van de kleppen en dus een andere ademing van de motor. Ga bij een nokkenas voor op de straat niet te extreem want dat rijdt niet fijn in deellast en lage toeren. Merken als Lexmaul, Irmscher, Dbilas, Mantzel hebben hiervoor een breed leveringsprogramma.
Verstelbaar nokkenas tandwiel. Hiermee kan de nokkenas perfect op de juiste specificaties van de leverancier afgesteld worden. Zonder deze verstelling is het niet mogelijk deze perfect op het juiste tijdstip te zetten daar er teveel factoren zijn die dat beinvloeden (kophoogte, koppakking dikte, blokhoogte, krukasvertanding, etc…).
Instelbare brandstofdrukregelaar. Hiermee kan in combinatie met chiptunen de juiste brandstofdruk en daarmee de hoeveelheid ingesteld worden.
Chiptuning, hierbij wordt het geheel wat mechanisch verbeterd is op elkaar afgesteld zodat de optimale prestaties uit de motor gehaald worden icm een mooi motorvermogens verloop. Dit kan het beste gedaan worden op de rollenbank.
Bij de C20NE kun je nog de zuigers van de 20SEH monteren zodat je een hogere compressie verhouding krijgt (goed voor ongeveer 15 PK). Hiervoor moet je echter wel de hele motor uit elkaar halen.

Verschil tussen C20NE en 20SEH zuigers:

Straat/circuit gebruik

Hierbij doe je eigenlijk hetzelfde als bij de allendaags gebruik. Je gaat alleen iets extremer. Hier is het wel handig om dit te doen in samenspraak met een gerenomeerde tuner.

Nokkenassen kunnen wat meer duratie en lift krijgen voor betere prestaties in hogere toerentallen.

Het monteren van open gasklephuizen (throttle bodies) is een intersante optie. Jenvey levert deze kitjes.

Montage van een vrij programeerbaar motorbesturings systeem voor de afstelling van de motor. Motec en DTA zijn de bekende merken.

Cilinderkop bewerking. Het bewerken van de in- en uitlaat kanalen, aanpassen van de klepgeleiders, vlakken van de kop is een zaak voor specialisten. Materiaal weg halen is makkelijk maar terug brengen gaat niet. Mocht je hier geen ervaring mee hebben laat het dan doen.

Lichter vliegwiel. Dit zorgt voor een lagere roterende massa en daardoor voor een sneller optoerende motor.

Balanceren van vliegwiel en drukgroep zorgt voor een rustiger loop van de motor en het reduceerd de wrijving en dus slijtage op de lagers door onbalans.

Het compleet uit elkaar halen van het motorblok is bij dit alles dus nog niet nodig.

Circuit / race gebruik

Hierbij wordt de motor helemaal opnieuw opgebouwd. Het beste van het best wordt erop/in/aan geplaatst om de optimale prestaties uit de motor te halen. Dit doe je altijd in samenspraak met een tuner als je zelf geen ervaring hebt daar je hier over serieus geld praat.

Zuigers zijn lichter, sterker en uitgewogen om ervoor te zorgen dat ze bij hogere toerentallen heel blijven.

Drijfstangen zijn bewerkt of van een andere fabrikant en uitgewogen zodat ze bij hogere toerentallen heel blijven.

Kop is volledig bewerkt om de maximale doorstroming en verbranding te creeren.

Open gasklephuizen zijn gemonteerd met een grotere doorlaat voor maximale beademing bij hogere toerentallen.

Krukas, vliegwiel en drukgroep zijn op elkaar gebalanceerd om het geheel onbalansvrij te kunnen laten draaien.

Nokkenassen zijn ook extreem voor het creeren van vermogen bij hogere toerentallen (stationair toerental is vaak hoger dan normaal daar de motor anders afslaat).

Verschil tussen een normale en extreme nokkenas (324 Graden met een lift van 11.9 mm)

Motorprogrameering is volledig vrij instelbaar voor het creeren van de maximale prestaties.

Reacties gesloten.