Gasklephuis 1.6 8v

 Tuning 1600 8v GSI

Het simpelste wat we kunnen doen aan deze motoren is in het gasklephuis de zogenaamde halve maan verwijderen. Dit heeft als voordeel dat de gasklep bij een mindere opening al meer lucht doorlaat en daardoor de motor dus eerder op kan pakken bij lagere toerentallen.

Bovenstaande foto laat het inlaat spruitstuk met het gasklephuis zien.

Draai de 4 moeren los, die het gasklephuis en het inlaatspruitstuk met elkaar verbinden. Op de foto zijn 2 van de 4 moeren duidelijk te zien.

Draai nu de 2 schroeven van de halve maan los. DIt zijn de bovenste 2 schroeven. Op de foto hierboven is duidelijk te zien dat 1 van de schroeven is verwijderd.

Aangezien we nu 2 gaatjes overhouden moeten deze worden dicht gemaakt. De makkelijkste oplossing is 2 boutjes te nemen M4 met 2 zelfborgende moeren en Loctite. Let op, dit moet echt vast zitten anders kan er terminale motorschade ontstaan. Op bovenstaande foto zijn de boutjes en moertjes bevestigd.

Zoals je kunt zien is de klep nu verder vlak. Spoel het gasklephuis voor de zekerheid grondig door met remmenreiniger. Mochten er nog kleine stukjes metaal inzitten, dan worden deze eruit gespoeld.

succes.