Koppeling en Versnellingsbak

In deze sectie van de site is alles te vinden op het gebied van de koppeling en de versnellingsbak.

De basis

Net als bij het tunen van de motor geldt dat je als basis een goede versnellingsbak en koppeling dient te hebben, geen slippende koppeling, en bij de bak geen lekkage, uitgelopen lagers of versleten tandwielen.

Wat is het doel van de koppeling

De koppeling is de verbinding tussen motor en versnellingsbak. Voor het verbeteren van het overbrengen van het motorvermogen naar de straat, is het belangrijk dat je koppeling het vermogen over kan brengen. Een slippende koppeling zorgt ervoor dat je je geld letterlijk en figuurlijk verbrand en in rook op ziet gaan.

De standaard koppeling kan een bepaald vermogen aan maar heeft zijn grenzen, door de montage van een sport koppeling weet je zeker dat je dat vermogen over kunt brengen naar de versnellingsbak. OMP en Sachs hebben sport koppelingen in hun programma waarmee prima op de straat te rijden is.
Standaard koppelingen:

Sport koppelingen:

Full-race koppelingen zijn niet fijn om mee op de straat te rijden daar ze meer met een aan-uit principe werken. Deze koppelingen zijn eigenlijk alleen voor circuit gebruik. Full-race koppelingen:

Wat is het doel van de versnellingsbak

De versnelingsbak is een tandwielkast met overbrengingen en maakt het mogelijk bij een bepaald motortoerental ervoor te zorgen dat we een bepaalde snelheid bereiken met een bepaalde acceleratiesnelheid. Een andere deel van de bak is het differentieel. Dit zorgt ervoor dat de aangedreven wielen bij een bocht niet dezelfde snelheid draaien daar het nemen van de bocht.

Voor de racerij kan het afhankelijk per circuit de overbrengingen per versnelling te veranderen zodat het optimale resultaat bereikt kan worden. Voor op de straat kunnen we dit doen door verschillende modellen van versnellingsbakken te monteren, een close ratio of een wide ratio. Daar dit per persoon en applicatie verschillend is zijn hier vele mogelijkheden.

Hetgeen waar echter het beste resultaat geboekt kan worden is het differentieel. Het nadeel van het standaard (open) differentieel is dat het werkt volgens de wet van de minste weestand. Hierdoor krijgt het wiel met de minste weerstand (grip) het meeste vermogen toegedeeld. Gevolg is een slippend wiel. Een slippend wiel kan echter niet veel vermogen op de straat brengen en de acceleratie gaat dus niet zo snel. De oplossing hiervoor is een sper/limited slip differentieel.

Hierin zijn 3 types: Tandwielsper (quaiffe), Platensper (ZF) en de spool.
De tandwielsper is het differentieel voor het straat en circuitgebruik. Deze sper brengt het vermogen naar het wiel met de meeste grip en voelt dit continue aan en corrigeert waar nodig. Hoge bocht snelheden zijn perfect te bereiken met deze sper (limited slip differentieel). Bij rechtuit accelereren dient men de auto en het stuur goed recht te houden voor het beste resultaat.
Tandwiel Sper:

De platensper is niet direct aan te raden voor op straat. Bij het nemen van bochten zonder dat men het gas los laat wil de auto vooral rechtuit. Bij rechtuit acceleren is het echter een prima optie daar de auto alleen maar rechtuit wil. De krachten op het stuur zijn tijdens het acceleren minimaal. Bij gas los is de sper vrij en bochten kunnen dan makkelijk genomen worden.
Platen Sper:

De spool is een Full dragrace 100% sper. Deze is niet te gebruiken op de straat daar hij altijd gesperd is. Deze sper behoort alleen op het circuit gebruikt te worden. Spool sper:

Reacties gesloten