Ombouw Corsa B naar 2.0 8v met F13/F15 versnellingsbak

Verschillende 2.0 8v motoren met motorcode

C20NE 2.0 8V 115PK

Er zullen nu waarschijnlijk vragen ontstaan waarom de 20SEH met de 130 PK niet vermeld wordt. Dit heeft alles te maken met het feit dat deze geen Lambda regeling heeft en deze dus niet door de APK keuring zal komen. De emissie eisen van een Corsa B zijn namelijk een stuk strenger dan die van een Corsa A.

 

Verschillende versnellingsbakken

Standaard is een 2.0 8V geleverd met een F16 versnellingsbak het monteren van een F13 of F15 versnellingsbak is echter ook mogelijk. In deze handleiding wordt de ombouw met F13 / F15 bak besproken.

Let op F13 en F15 bakken zijn er in close- en long-ratio beschikbaar.

Optie 1: Aanpassen vliegwiel en drukgroep

Vliegwiel+koppeling van opel diesel 17da 17dtr (geen isuzu) aan f13 en je hoeft niks te boren

Vliegwiel en drukgroep

Wanneer men een F13/F15 bak wil gaan monteren dan is het niet mogelijk om de drukgroep van de 2.0 te gebruiken. Ons advies (met dank aan Jan Meijer) is dan ook de volgende combinatie:

Vliegwiel van een Opel diesel met motorcode 17da of de 17dtr, dus geen isuzu motoren en je hoeft verder geen aanpassingen te maken aan je vliegwiel Koppeling van dezelfde diesel motor.

Als alternatief kan men de voor de volgende combinatie kiezen. LET OP; hiervoor dient men diverse aanpassingen te maken.

Vliegwiel van de C20NE. Drukgroep van een C16SEI Corsa A. Koppelingsplaat van een C16SEI Corsa A.

Nu zul je zien dat de drukgroep niet past op het vliegwiel. Er zullen enige aanpassingen moeten worden gemaakt op het vliegwiel om deze combinatie passend te krijgen.

Op onderstaande foto is het angepaste vliegwiel te zien, waarop de 1.6 drukgroep met koppeling is gemonteerd.

De gebruikte opvul ringen zijn 2mm.

Aandrijfassen

Aangezien we met een F13 / F15 bak gaan rijden is het niet nodig om een aanpassing te maken aan de aandrijfassen. De orginele assen kun je gewoon weer gebruiken.

Motorsteunen

Er zijn 2 Carrosserie varianten: Alle Corsa-B GSI’s zijn altijd carrosserie variant B Alle Corsa’s met stuurbekrachtiging zijn altijd carrosserie variant B
Het verschil is duidelijk te zien. Carrosserie variant A is een uitwendige motorsteun. Carrosserie variant B is een inwendige motorsteun.

Baksteun links voor, origineel corsa. Baksteun middenachter, origineel corsa.

Op bovenstaande foto is de motorsteun te zien

Op bovenstaande foto is de adapterplaat te zien. Carrosserie variant B.

Wanneer men de steun voor variant B gebruikt dient men ook een motorrubber van een Corsa A te gebruiken. Deze zijn nieuw en op de sloop te verkrijgen. Wanneer men kiest voor een rubber van de sloop, let er dan op dat deze niet gescheurd is.

 

Sommige type’s zijn uitgerust met stuurbekrachtiging en airco. Voor stuurbekrachtiging is een speciale steun noodzakelijk. Tekeningen hiervoor volgen. Airco moet helaas vervallen. Laat deze voor demontage leeghalen bij een STEK erkende Airco Service.

De motorsteun van M-Tech is niet compatibel met deze ombouw. Je moet 3 gaten opnieuw geboren. Het blok komt namelijk 12 mm meer naar rechts doordat de originele versnellingsbak wordt gebruikt.

Binnenkort volgen de tekeningen voor de steunen.

Stabilisatorstangspacer

Bij een 2.0 8v gaat de stabilisatiestang niet passen doordat de bocht van het uitlaatspruitstuk in de weg zit. Door spacers te monteren tussen de trekstang en de stabilisatorstang op de voorste 2 klemmen is dit probleem enigszins te verhelpen. Bij een volledige veeruitslag van de voorwielen zal de stang echter nog steeds tegen het spruitstuk aankomen.

Spacers zijn 35mm hoog en er zijn lagere bouten nodig.

Spacerkit is ook leverbaar via M-tech.

Op onderstaande foto zie je de spacer.

Het is dus aan jezelf om te kiezen tussen maken of kopen.

Carroserie

Zorg voor stabilisatorstangen aan de voor- en achterzijde. Dit beïnvloed je rij/bochtengedrag enorm. Probeer de trekstangen en stabilisatorstang van een GSI te nemen, zijn veel dikker en stugger. Hoe stugger hoe beter, ook al vinden de meeste co-piloten van niet. Een 1.2 8v is NIET uitgerust met stabilisatorstangen!!

Zorg tevens voor een goede set schokdempers en veren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Apex, Koni, Weitec, FK, Spax etc.

Uitlijnen van je wielen is een MUST als je klaar bent met de ombouw (GSI specificaties).

Motor+bak

Zorg alvast voor een vers oliefilter, bougies, olie voor motor en bak.
Kijk ook of de bougiekabels nog ok zijn en maak even je verdelerkap +rotor schoon of ververs hem indien nodig (DUUR!!!) Als luchtfilter kun je die van een corsa GSI nemen of iets van een K&N of GREEN, ect. Zet de nieuwe bougies en oliefilter er pas in/op nadat de motor erin hangt, kunnen ze niet beschadigen tijdens het inbouwen van de motor.

Als je het echt goed wilt doen en dat wil je monteer dan meteen een verse distributieriem omdat je dan bij “0” begint met de onderhoudshistorie.
Daarbij kun je er nu de motor er nog uitligt, veel makelijker bij. Vervang ook meteen je oliepomppakking (METALEN en niet de papieren) en keering en je carterpanpakkingen. Monteer de laatste met voldoende kit ertussen, ze willen erg makkelijk gaan lekken. Doe dit alles echter wel voor je de motor erin lepelt.

Ververs ook gelijk de olieën als het blok erin zit. De olie van je bak en blok dus. Motor is belangrijk maar je bak net zo, Bij het monteren van je assen/ homokineten aan de bakzijde hoort er normaal olie uit te lopen. 9 van de 10 keer is die hoeveelheid olie er echter al uit. Onderste deksel van je bak loshalen, oude olie eruit, verse pakking ertussen en weer opnieuw afvullen met olie tot het uit de plug komt aan de rechterzijde naast je aandrijfas, bijna 1.7 liter. Vullen gaat het makkelijkste door de bakontluchting op het schakelhuis, er even uit te draaien.

Oliekoeler kun je gebruiken van de Calibra/ Vectra. Let Op, wanneer het donorblok uit een andere auto komt, passen de slangen niet in het thermostaathuis.
Indien je geen oliekoeler wilt monteren kan dit ook, door het thermostaathuis te verwijderen en een kortere bout bij de dealer aan te schaffen. Let Op langdurig hoge snelheden (Deutsche autobahn) kan leiden tot te warme olie.

Om de montage van een F13 of F15 bak mogelijk te maken moet je een nok van het onderblok weg slijpen. Door deze nok te verwijderen kun je de bak met steun deugdelijk monteren.

Onderstaande foto reportage verduidelijkt om welke nok het gaat.

Afstelling van de versnellingsbak

Verwijder de pookhoes. Op onderstaande foto kun je de blokkeerpunten van de pook zien. Zorg ervoor dat de versnellingspook op dit punt wordt vastgezet.

Dit kun je doen met een kleine schroevendraaier of met een boortje. Zoals je kunt zien zal de versnellingspook nu tussen de eerste en tweede versnelling staan.

Op de versnellingsbak zit een blokkeer mechanisme. Draai de gaffel op de versnellingsbak zover naar links totdat je de blokkeer pen kunt indrukken.

Nu kun je de bout vastdraaien welke je schakelstang en schakelmechanisme op de plaats houdt. Op onderstaande foto is deze bout te zien.

Brandstoftoevoer

Wanneer men beschikt over één van onderstaande motortype’s (volgens kenteken) dan hoeft er niet te verandert worden aan de brandstoftoevoer:

C16XE X16XE X14XE
Wanneer je volgens kenteken niet 1 van de bovenstaande motoren hebt dan moet je je originele brandstofpomp vervangen voor een pomp van 1 van de bovenstaande types.
Het vervangen van je pomp gaat vrij simpel. Men verwijdert de achterbank en kan dan al bij de pomp. Wanneer de pompen gewisseld zijn dan is de brandstoftoevoer gereed

Koeling

Voor een optimale koeling is het verstandig om een radiateur te gebruiken van één van onderstaande motortype’s (volgens kenteken):

C16XE X16XE X14XE Wanneer je volgens kenteken niet 1 van de bovenstaande motoren hebt dan kun je je originele radiateur het beste vervangen voor een radiateur van 1 van de bovenstaande types.

Wanneer je je motor extreem gaat tunen, adviseren wij een radiateur aan te schaffen van een x16xe met airco. Je kunt dan met een originele krulslang van opel je radiateur aansluiten op je thermostaat. Artikel nummer 1337388 Astra F c18nz <1997

Verschil x16xe <=> X16xe airco radiateur:

De houder van je ventilator zal iets aangepast moeten worden. Mocht het te zwak worden is onderstaande foto een oplossing.

Electra

Bij een Corsa B bestaat de mogelijkheid om de bedrading er origineel en zeer netjes weg te werken. Aan de rechterkant onder het dashboard zit een plastic kap waar normaal de ECU (motronic) achter zit. Op deze plek ligt ook de stekker die we moeten gaan omsolderen. Wanneer je op de sloop zo’n stekker haalt voor dat je je ombouw gaat doen, dan kun je de kabelboom compleet plug & play maken.

Ons advies is om bij een Corsa B motorombouw een motorkabelboom te gebruiken van een astra, vectra of calibra. Doordat deze qua aansluitingen grotendeels gelijk zijn aan de Corsa kabelboom.
Kleurcoderingen: Bij opel blokken is de bedrading bijna altijd kleur op kleur. Hieronder de betekenis van de draden:

Kleur Betekenis
Bruin / Geel Diagnose
Bruin / Wit Diagnose
Bruin / Blauw Motronic lampje dashbord
Rood Constante +
Groen Toerentellersignaal
Rood / Blauw Brandstofpomp
Blauw Koelwatertemperatuur
Zwart Geschakelde +
Zwart / Rood Startmotor
Blauw / Groen Oliedruk lampje
Blauw / Wit Dynamo
Blauw / Geel Oliedruk meter (optioneel)
Bruin Massa

 

Uitlaat

Verplaats de lambda sensor in de voorpijp naar voren mocht deze tegen de bodem klem komen te zitten. Nu kan je er zelf een maken maar je kunt ook de standaard iets aanpassen. Dikker is wel beter. Zorg er wel voor dat hij spanningsvrij in z´n rubbers hangt. Maak er wat moois van. Doe hem niet te luid anders word je steeds aangehouden door de politie en dat schiet ook niet op.

Remmen

Voorremmen nemen van een 2.0, deze zijn gewoon over te zetten op een Corsa de velgmaat wordt daardoor minimaal 14 inch!!!! Monteer wel even nieuwe koperen ringetjes bij de leidingen.

Let erop dat de ontluchtingsnippels er nog op zitten bij het setje dat je koopt en deze nog gangbaar zijn. Als ze niet gangbaar zijn of stuk, NIET kopen, neem andere, er zijn er genoeg te vinden. Ontluchten is anders een nachtmerrie. Let ook op de gangbaarheid van de zuigers en of de stofhoesjes heel zijn,
blokken nog in een redelijke staat en de schijven er mee door kunnen voor een wat langer tijd. Koop altijd een set als je gebruikte remmen neemt, ze zijn op elkaar ingesleten.

Achterremmen kun je in principe laten voor wat het is maar controleer ze wel even, kunnen wel eens vast staan. Diesel remmen, hebben wel een dikkere wielremcilinder achter en leveren dus iets meer remdruk.

LET WEL OP DE SNELHEIDSCODERING OP JE BANDEN, H=210 KM/H MAXIMAAL!!! V=240 KM/H MAXIMAAL!!!!!

Voor de rest is het gewoon overbouwen. SUCCES.

 

TOT SLOT

“Wijze woorden, AHUM, van Corsa Nova Tuning, doe ermee vooral mee wat je ZELF nodig vindt”

Rij de eerste keer als hij klaar is rustig in het begin, laat de motor altijd eerst op temperatuur komen en ga niet gelijk als een gek knallen want je weet nog niet helemaal wat je mee gaat maken, zeker als je nog nooit met een 2.0 hebt gereden. Alles moet zich namelijk nog even zetten/inlopen en je zal zien dat je net iets kleins vergeten bent, ik ga natuurlijk uit van niet. Dubbel check het geheel gewoon. O,ja doe zeker je gordel om bij de remmen test, anders kop je je voorruit eruit.

De eerste keer het gaspedaal echt tot de bodem intrappen ga je nog heel lang herinneren, dat is gewoon zo´n heerlijk gevoel, geniet daar dus ook van en neem er de tijd voor.

Geef eventueel aan je verzekering op dat er een donormotor in de auto is geplaatst. Dit kan gezeik bij een eventueel ongeluk voorkomen. Officieel behoor je bij een motorvermogenstoename van meer dan 40% de auto te laten herkeuren, maar ja, wie controleerd dat???

Mijn eigen ervaring is bij de politie, hoe normaler je doet (gordels, muziek, rijgedrag, ect) en hoe minder extreem je auto is (neon, lampen, uitlaat, ect) des te minder kans op controle je hebt. Naast een Copper staan en met een burn-out wegrijden is vragen om problemen. Als je bij een controle je papieren (kentekenbewijs, verzekering en APK) al kunt tonen, de muziek zacht/uit hebt staan, je gordel om hebt en je bijrijders ook een beetje normaal doen
(kan best wel eens moeilijk zijn na een avondje goed stappen als je zelf de lul, uhm ……sorry, BOB bent en de rest is bezopen), laten ze je in principe altijd gewoon doorrijden.

Verder is het alleen maar dikke, dikke, dikke FUN met een 2 liter. Het eruitrijden van andere auto´s bij een stoplicht is een van de leukste dingen die er zijn. Het verrassings effect voor je “tegenstanders” is echt top, zeker met een standaard uitziende auto.

Cheers