Ombouw naar 1.6 8v GSI

Niet iedereen heeft de mogelijk om een 2.0 motor in te bouwen, dit kunnen prijs technische redenen zijn of omdat de verzekeringsmaatschappij niet meewerkt, daarom wordt de ombouw naar 1.6 8v ook beschreven. Deze motor levert toch nog standaard 100 PK.

Benodigdheden

– Een 1.6 8v GSI motor* – Een benzinetank van een Corsa A GSI – Een brandstofpomp van een Corsa A GSI – Een uitlaat systeem van een Corsa A GSI – Compleet koelsysteem van een Corsa A GSI (optioneel, bij een 1.0 OHV wel nodig) – Zwaardere remmen van een Corsa A GSI of kadett 2.0 8/16v

* Let op er zijn 2 verschillende types de c16se en de c16sei. De c16se is gemaakt tot 1990, de c16sei is gemaakt van 1990 tot eind 1992. Het uitlaat systeem verschilt namelijk bij deze types. Ook heeft de c16se een andere computer dan de c16sei.

 

Koelsysteem

We beginnen met het verwijderen van het koelsysteem. Als je auto verlaagd is dan moet je hem iets opkrikken. Vang de koelvloeistof altijd netjes op in een emmer. Het gemakkelijkst is de onderste koelslang van je radiateur ontkoppelen. Als er geen koelvloeistof meer uit de radiateur komt en het reservoir is leeg dan kun je het beste de radiateur verwijderen. Dit werkt vele malen gemakkelijker. Ook is het aan te raden de bumper te verwijderen. Verwijder het koelvloeistof reservoir en gelijk het ruitensproeierresevoir. Met andere woorden maak zoveel mogelijk ruimte.

 

Verwijderen van de motor

Krik de auto op en zet hem op 2 bokken en op de handrem. Dit is voor je eigen veiligheid. Ontkoppel nu de branstoftoevoer en de retourleiding. Ook moeten de gaskabel, vacuumslang van de rembekrachtiger en de koppelingskabel ontkoppeld worden. Niet te vergeten alle bekabeling voor de sensoren, zoals; achteruitrijstekker, temperatuur sensor, oliedruk en oliepeil verklikker. Ook moet het schakelmechyanisme losgekoppeld worden. Verwijder ook de krukaspoelie, dit vergemakkelijkt de uitbouw van de motor. Verwijder de gehele uitlaat. Je hebt namelijk een andere benzinetank nodig omdat de aansluitingen anders zijn. Als je alles losgekoppeld en verwijderd hebt kun je de ketting aan het blok bevestigen. Verwijder eerst de homokineten uit de versnellingsbak, deze kun je vrij gemakkelijk eruit te wippen met behulp van een bandenlichter. Voordat je de complete aandrijfassen kunt verwijderen moeten eerst de beide onderste fuseekogels losgedraaid worden van de draagarmen. Wanneer dit gebeurt is moeten de motorsteunen losgedraaid worden. Dit zijn er in totaal drie. Hiervan zitten er twee aan de voorzijde. Zorg er wel voor dat de motor licht onder spanning in de takel hangt. Verwijder alle motorsteunen. De motor is nu los en takel de motor voorzichtig eruit. Let wel op dat je nergens achter blijft haken, anders valt de auto van de bokken en dan heb je een probleem. De oude motor is er nu uit.

Klaar maken nieuwe motor

Als je een andere motor hebt is het altijd verstandig om hier een nieuwe distriebutieriem op te zetten. Bij de c16se is het alleen een riem, bij de c16sei moet je gelijk een spanrol vervangen. Ook is het verstandig meteen een nieuw rubber in de waterpomp te zetten aangezien met de waterpomp de distriebutieriem onder spanning wordt gezet. Vervang indien nodig de oliepomppakking en de carterpanpakking Maak de motor verder gereed om te takelen, dus alle kabels even netjes bij elkaar binden zodat ze niet in de weg zitten en dus ergens achter kunnen blijven hangen.

 

Nieuwe motor monteren

Takel eerst de nieuwe motor

Maak ook hier geen haastwerk van en doe dit bij voorkeur met 2 personen.

Als de motor op de juiste plaats hangt, monteer eerst de 2 voorste steunen. De achterste baksteun altijd als laatst, deze is het gemakkelijkst in positie te brengen met behulp van een kleine krik. Als alle 3 de steunen gemonteerd zijn dan hangt de motor goed en dan kan men beginnen met het aansluiten van alle draden en slangen. Allereerst gaan we de homokineten weer monteren. Druk deze er goed in, dus tot je een klik hoort. Let wel op dat de homokineet hoes aan je wiel zijde niet los schiet. Nu gaan we verder met het plaatsen van het koelsysteem. Zorg dat je alle bijbehorende slangen hebt. Sluit nu de bedrading weer aan. Bij opel is dit vrijgemakkelijk: in principe kleur op kleur.

– Zwart is geschakeld + – Bruin is de massa – Groen is de draad van je bobine naar je toerenteller – Rood blauw (iets dikkere draad) is de draad naar de electrische brandstofpomp (hiervoor moet een draad getrokken worden bij niet injectie motoren, aangezien er geen brandstofpomp aanwezig is) – Blauw groen is voor je oliedruk – Blauw geel is voor je oliepeilverklikker – Rood zwart is de draad van je startmotor – Blauw rood is een draad die op de geschakelde plus moet. Deze loopt naar je motronic.

Plaatst nu het luchtfilter en het uitlaatspruitstuk (dus niet de complete uitlaat, dit in verband met de brandstoftank)

 

Benzine tank

Omdat de benzine tank van een standaard corsa kleinere aansluitingen heeft en op een andere plaats zitten dan van een GSI, is het nodig om deze tank te verwisselen. Gebruik een brandstoftank van een Corsa GSI en niet die van een standaard corsa. Aansluiting van de aanzuigleiding is dikker, 12mm, en zit er bij de tankvlotter in. Deze is niet los over te zetten, GSI is gebout en standaard is draai/klik verbinding, ook de retourleidingen zijn anders.

Voor de leiding vanaf de tank naar de pomp even een nieuw stukje halen, 12mm. Is bijna altijd uitgedroogd. Verder heb je wat lengte aan 8mm nodig vanaf de pomp, drukregelaar, filter naar je leiding bij de voorzijde van je tank/kunststofleiding uit te komen. Doe er ook meteen even een vers brandstoffilter tussen. Kunststof retourleiding onder de auto is te klein, gaat lekken, 6mm. Neem van een sloper de toevoerleiding, 8mm. Hierdoor krijg je dus 2x 8mm.

Stroomdraad trekken vanaf je brandstofpomprelais naar je brandstofpomp Als je geen injectie motor als basis hebt. Minimaal 2.5 kwadraat. De brede pool op de brandstofpomp is de plusaansluiting. Min kun je gewoon aan de carrosserie vastzetten (goed schoon maken voor goede massa).

Een andere optie is de tank van een latere type Corsa te gebruiken (A3). Deze zijn (bij de c12nz en c14nz motoren oa) al voorzien van een interne brandstofpomp.
Wel dien je deze pomp te vervangen voor een pomp van een mulitpoint motor. Hiervoor kun je de pomp gebruiken van een Astra F GSI.

Deze brandstoftanken zijn voor weinig ook nieuw aan te schaffen. Let wel dat hierbij dan niet de pomp en pomphouder aanwezig zijn.
Die moet je dan nog separaat aanschaffen.

Monteer gelijk de brandstofpomp en monteer ook de juiste leidingen. Sluit nu ook de brandstof toevoer en retour leiding aan op het blok.

 

Remmen

Het is ten zeerste aan te raden om zwaardere remmen te monteren. Verwijder de oude klauwen en schijven. Monteer nu de nieuwe schijven en klauwen. Bij het verwijderen komt er veel remvloeistof vrij. Je hele systeem zit dus ook vol met lucht. Wanneer de nieuwe remmen gemonteerd zijn, dan moet je deze ook eerst ontluchten voordat je gaat rijden.

Hou wel het volgende in de gaten:

Bij remmen van een Corsa A GSI moet je minimaal 13 inch wielen monteren Bij remmen van een Kadett/Astra 2.0 8/16v moet je minimaal 14 inch wielen monteren. Ook wanneer men de orginele Corsa A GSI velgen hebt dan krijg je problemen met de 2.0 8/16v remmen. Dit heb ik zelf namelijk ondervonden. Je hebt dan spoorverbreders* nodig van 5mm per kant.

* Spoorverbreders mogen niet voor de APK, en neem ze niet breder als nodig want het is slecht voor het rijgedrag, de fuseekogels en de wiellagers.

 

De laatste loodjes

Als een van de laatste onderdelen monteren we de uitlaat. Je kunt natuurlijk meteen een sportuitlaat monteren. Je kunt er nu fatsoenlijk bij en scheelt later weer werk. Natuurlijk moet ook de versnellingsbak cq pook opnieuw afgesteld worden. Dit kun je het beste met 2 personen doen, anders is het bijna niet te doen. V oor je gaat starten is het aan te raden om er nieuwe olie in het blok doen en een nieuw oliefilter te monteren. Nieuwe bougies kunnen natuurlijk ook geen kwaad en controleer gelijk de rotor, verdelerkap en bougiekabels.

Vul het koelsysteem weer opnieuw af en ontlucht deze goed, het beste gaat dit door de temperatuursensor die het signaal aan het dashbord geeft, eruit te draaien. Vullen tot de vloeistof eruit loopt, sensor weer monteren en verder afvullen. Tot het voorgeschreven nivo.

Als je alles gecontroleerd hebt laat dan eerst de motor alleen op de startmotor ronddraaien zonder een aangesloten ontsteking om de olie in het blok rond te pompen. Nu kun je de ontsteking weer aansluiten en voor het eerst starten. Het makkelijkste kun je test draaien wanneer de auto nog op de bokken staat. Op deze manier is gelijk zien of de versnellingsbak goed is afgesteld en kun je er makkelijk bij als deze toch nog aangepast dient te worden.

Tijd voor de eerste proefrit, succes en rij voorzichtig.